Sommarens projekt

Jag hade en hel lista med projekt för sommaren. En friggebod skulle upp, marksten skulle läggas på uteplatsen, en sandlåda, ett ställ för postlådan, skorsten till kaminen, bygga en rök, lägga de sista plattorna i garaget. 


En del har vi fixat och en del skjuter vi upp till nästa sommar. Tiden är väl inte helt slut än så vi kanske ror ett eller annat projekt till i hamn innan hösten är här.

Friggeboden var det första projektet vu påbörjade och nu återstår bara delar av målningen. 


Tyvärr har det ju varit rätt skakig väder den här sommaren och om jag ska vara ärlig har vi väl använt de flesta bra dagarna till att göra roliga saker. Men nu är den grundmålad så då återstår bara två varv av den färdiga färgen (samma som på huset förstås; nordsjövit). Ytterdörren ska så småningom bli grå (precis som på huset)

men där krävs det lite mer arbete.

Medan Adam påbörjade friggeboden byggde jag en sandlåda åt tjejerna. Som jag by the way är sjukt stolt över att jag byggt på egen hand. Men lock som man fäller upp till sitsar. Allt från en bild jag hittade på Google. 


När vi väntade på bättre väder för att kunna lägga tak på friggeboden la Adam marksten på vår uteplats på framsidan. Det blev så bra! 

 

Så här såg det ut förra sommaren. Man kan ana till höger att det bara är grus.

Vi gjorde en mur mot garageinfarten för att få ett snyggt avslut och slippa få sten som rullar ner på uteplatsen.


Det var en del jobb med muren för att få den att följa lutningen på infarten

Planen är att göra en likadan mur på andra sidan infarten och sedan lägga marksten på den övre delen av infarten, alltså närmast garaget. Jag hade helst velat ha marksten hela infarten men den är för lång, det skulle kosta alldeles för mycket. Runt 100 000:-, vilket det inte är värt. 

Nästa år ska vi förhoppningsvis lägga ett avslut längs infarten, mot gräsmattan, med marksten för att få snyggare avslut. Men det kostar också lite (precis som allt), runt 7-10 000:-, så vi måste prioritera.

Färdigt resultat

Nästa sommar kommer det lite möbler på uteplatsen. Jag tänker mig en hammock som jag ska sitta i och läsa en bok en varm sommardag. Denna uteplats hamnar ju i skuggan om dagarna så det ska bli skönt att ha någonstans att vara när det blir olidligt på altanen.

Nu när sommaren är så gott som över har jag bara ett projekt kvar; ett ställ till postlådan.



Nästa sommar ska vi inte ha så många projekt har vi tänkt:

- en vedbod (jag)
- en rökkåta (Adam)
- mur och avslut med marksten på infarten (Adam)
- ev. skorsten till kaminen (om vi inte gör det i höst)
- grund till det nya 80 kvm uthuset som vi ska bygga året efter




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!