Sofiahemmets högskola

I början på september åkte jag till Stockholm för att påbörja min utbildning. På onsdags eftermiddagen den 7 september hämtades jag upp hemma av flygtaxin, åkte till Kallax och flög sedan till Stockholm. Ni försår säkert resterande - Arlanda express till centralen och sedan tunnelbana till hotellet. Ett hotell som för övrigt var superfint och endast fem minuters promenad från högskolan.

Startade torsdagsmorgonen på bästa sätt med hotellfrukost innan jag promenerade till Sofiahemmet.

Hotellfrukost på Clarion Collection hotel Tapto
 

Det var jättelätt att hitta till högskolan (vi hade fått karta och allt tillsammans med informationsbrevet). Så kickade vi igång. 35 personer från Jokmokk i norr till Lund i söder som alla vill lära sig med om palliativa vård. De flesta arbetar redan inom den specialliserade palliativa vården men en del arbetar med den allmänna (flera från hemsjukvården, äldreboende, kirurg- och medicinavdelningar).

Första dagen var det korvstoppning. All möjlig information. Att hitta, användare och lösenord till utbildningsplattform, bibliotek, referenshantering, hur utbildningen är upplagd, vad som förväntas av oss, fotografering osv.


Men alltså lunchen! Vilken lunch! Superfrächt och vackert upplagt, för att inte tala om hur gott det var!

vanlig studentlunch för 80 riksdaler
 

Jag var helt knäckt efter första dagen, är inte alls van att bara sitta rätt upp och ner och bara lyssna en hel dag.

Jag hade redan kollat in med min kusin som bor i Stockholm om vi skulle träffas och äta middag (av förklarliga skäl träffas vi inte särskilt ofta) så jag gick tillbaka till hotellet och tog en power nap innan vi skulle träffas.

Anna-Lena plockade upp mig på hotellet och hade redan kollat in restauranger i närheten (trots att det ingick middag på hotellet - får testa det nästa gång). Vi gick på en grekisk restaurang som jag inte minns namnet på och åt souvlaki med grillat pitabröd och rostad potatis.

 

Det vattnas i munnen när jag tänker tillbaka på det.

 

Vi satt på uteserveringen och surrade i typ fyra timmar innan vi gick tillbaka till hotellet och surrade en timma till. Tulldistrikten fick jag lov att ta mig i kragen och säga hej då eftersom det väntade en heldag i skolan dagen därpå.

Nästa morgon checkade jag ut och promenerade tillbaka till skolan. Första dagen vi faktiskt hade några uppgifter att utföra. Först hade vi en föreläsning som skapade massa diskussioner och funderingar och sedan disskuterade vi olika etiska fall i små grupper resten av dagen.

När klockan slog 16.30 promenerade jag till tunnelbanan och påbörjade resan hem igen. You know the drill - tunnelbana - Arlanda express - väntetid på Arlanda (+försenat flyg) - flyg till Luleå - taxi hem till Hortlax. Jag var hemma strax före 22 och stupade i säng.

Nästa sväng till Stockholm blir 14-16 november och då får jag sällskap av mamma.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!