Köksfläkt

Köksfläkten är något som vi måste besluta oss ganska snart om eftersom den påverkar läget på ena fönstret som sitter i köket mellan spis och skafferi.
 
Helst av allt skulle jag vilja ha en 90 cm fläkt eftersom vi inte kommer ha några överskåp på den väggen (bara två fönster) och jag vill inte att fläkten ska se oproportionerlig ut. Men jag vill inte heller att fönstret mellan spis och skafferi ska se inklämt ut.
 
Mellan skafferi och spis har vi en bänkyta på 100 cm, fönstret som ska sitta där kommer att vara 60 cm brett, med foder blir det då runt 75 cm brett. Om vi sätter en 90 cm fläkt kommer den att sticka ut 15 cm utanför spisen, vilket innebär att det blir kvar 5 cm mellan skafferi - förnsterfoder och 5 cm mellan fönsterfoder - köksfläkt. Frågan är då om det ser hoptryckt ut eller om det kommer se okey ut?
 
Jag har i alla fall bantat ner urvalet av fläktar lite. Dom ska vara stilrena och inte för maffiga.
 
Cylinda orion trend

Den här cylinda fläkten gillar jag, stilren och inte för maffig, nackdelen är att den är i glas, som ju är jättefint (!) men sjukt jobbig att rengöra (dessutom är den inte längre fin när den blir smutsig). Så tyvärr kommer den nog gå bort i alla fall.
 
Alternativ två är den här (eller liknande)
Thermex derby/optica

Den är ju sjukt snygg men frågan är hur effektiv den är när den liksom pekar uppåt, hur mycket os suger den egentligen in och hur mycket hinner sväva förbi?
 
Sista alternativet är en sån här fläkt.
 Bosch DWB09W452
 
Den designen är jag minst sugen på men den ska ju fungera praktiskt också så vi får se, vi måste nog in i butik och klämma och känna lite innan vi bestämmer oss.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!