På förlossningen

Men inte för att föda, inte än i alla fall. 

Igår fick jag ont i magen, som en konstant skärande smärta - inte alls lik smärtan vid sammandragningar som är mer dov. Idag på eftermiddagen hade det fortfarande inte gått över, jag var helt övertygad om att det inte var någon fara (och ungarna har sparkat och hållt igång precis som vanligt) men mamma övertalade mig att ändå ringa förlossningen för att höra vad dom tyckte. 

Jag skulle aldrig förlåta mig själv om det skulle hända något bara för att jag trodde att allt var okey, så jag ringde. Självklart ville dom ju att jag skulle komma in för en koll (det hade jag redan räknat ut). Så jag och Adam begav oss till Sunderbyn.

Väl där blev vi uppkopplade på CTG, jag fick lämna urinprov och blodprover. Efter 45 minuter i CTG tyckte dom att det räckte - allt såg bara bra ut med bebisarna. Mina prover visade ingenting och blodtryck, temp och socker var normalt.

Eftersom CTG visade att jag hade ganska regelbundna och "kraftiga" sammandragningar ville läkaren att vi skulle göra ett ultraljud av livmodertappen för att se om den var påverkad. 
För två veckor sedan, när jag var på min vanliga kontroll, var tappen 33mm (normalt är ca 45 mm)  och nu hade den kortats ytterliggare till 19 mm. Det tyder på att den helt klart är påverkad och att det ar gått ganska fort sista två veckorna (14mm på två veckor). 

Men ingen fara på taket än, om den kommer under 15 mm kommer dom att vilja ha mer kontroll på mig. 

Jag ska ju dessutom på mitt "vanliga" ultraljud på torsdag då vi även ska viktskatta bebbarna. Så idag tog vi bara en snabbtitt för att se att fostervattenmängden var normal och att det var bra flöden i navelsträngarna - vilket det ju var :)

Måste ju säga att vi hade världens gulligaste läkare också, jag fick till och med en spontan kram när vi gick :)



Kommentarer
Postat av: Ida

Åååh!! Spännande!! Vad var det för en doktor som var så gullig och gav en kram? :-D

Svar: Jag kommer faktiskt inte ihåg vad hon hette.. hon var väl typ i 50 årsåldern, brunt hår med lugg, inte härifrån - kanske Dalarna.. låter det bekant? :)
Therese Bodin

2014-06-04 @ 08:38:35
Postat av: Ida

Viviann.. då förstår jag att du fick en kram! Världens goaste doktor! :-)

Svar: Haha, jo precis. Var ju på kontroll hos Åke igår så han sa att hon Viviann :)
Therese Bodin

2014-06-06 @ 16:15:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!