Slö bebis.

Idag när jag vaknade hade tvåan inte rört sig på ett drygt dygn. Det var i torsdags som jag sist fick några rejäla sparkar och sedan dess har det varit lungt. Ettan däremot har hållt igång ungefär som vanligt.
Blev så klart lite orolig och gjorde vad jag kunde för att reta upp dom. Protester brukar genast uppstå när jag böjer kroppen så att magen "trycks ihop", idag var det bara ettan som protesterade och tvåan gav inte en rörelse (som jag kune känna i alla fall) ifrån sig.
 
Jag brukar oftast kunna känna vem av dom som sparkar, även om man ibland blir lite osäker förstås. Idag och igår har jag bara känt sparkar och andra fosterrörelser långt ut på vänster sida, vilket innebär att det bara kan vara ettan som känns.
 
Ringde därför till förlossningen i Sunderbyn för att höra vad de trodde, de tyckte att jag genast skulle komma in för kontroll. Adam är i Laisvall och kör skoter så jag rinde mamma för att få lite sällskap. Vi körde upp och fick genast träffa vår läkare, Nadine, för ett ultraljud. Båda barnens hjärtan slog fint, inga tecken på hjärtsvikt och flödena i navelsträngarna var normala. Dock har tvåan växt ifrån ettan och väger nu 1011g medan ettan väger 966g. På ultraljudet såg vi även att tvåan har mer fostervatten än ettan även om båda ligger inom normala gränser.
På grund av fostervattenmängden ville läkaren att vi skulle göra ett nytt ultraljud på måndag i Piteå (eller i Sunderbyn om det inte finns några tider i Piteå) eftersom fostervattenmängden kan minska fort.
 
Vi kunde se att båda bebisarna rörde på sig även om tvåan var mycket slöare än ettan. Dock hittades ingen förklaring till detta. Om jag fortfarande inte känner några rörelser från tvåan imorgon ska jag tillbaka för nytt ultraljud.
 
Jag fick även lämna ett urinprov på plats, där såg man att jag läcker en hel del socker, vilket ju givetvis inte är så bra. Så vi tog även ett blodsocker som var förhöjt, 8,3.
 
I måndags hos barnmorskan lämnade jag ett normalt urinprov utan socker och igår låg jag hemma med världens förkylning och feber vilket så klart kan påverka värdena. Hur som helst ville dom att jag på måndag skulle boka en tid hos min barnmorska för ett nytt blodsocker och ev en glukosbelastnign.
 
Vi får väl se hur det här slutar :)



Kommentarer
Postat av: Ida

Är säker på att det kommer att gå bra! Och Nadine är en mycket fin och bra doktor :-) Kramar

Svar: Tack! Hade faktiskt tänkt sms:a dej och höra om du visste vem hon var ;) Känner dock fortfarande ingenting från tvåan så det kanske blir ett besök imorgon också..
Therese Bodin

2014-04-12 @ 16:33:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!