En liten svenska lektion.

Ja, nu har suttit och irriterat mig på när folk inte vet skillnaden på "risk" och "chans". Dett har jag och syrran diskuterat med varandra tidigare (vi har faktiskt samma åsikt).

Okey, så här är det:

Det finns risk att jag krockar när jag kör bil

och..

det finns chans att jag vinner på lotto

Märker ni skillnaden.
Det finns så många som säger att det finns risk att vinna på lotto (det betyder att det skulle vara något negativt). Eller att det är stor risk att Kalla vinner tremilen imorgon..

Chans [shangs el. tjangs] tillfälle, möjlighet, utsikt att lyckas: ta, gripa chansen

Risk fara, osäkerhet: på egen risk. På eget ansvar.

Visst vet alla skillnaden nu! =)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!